960_rechev

הגורם האנושי

אפילו הנשק הקטלני ביותר אינו יורה מעצמו, וכך גם על הכביש. הגורם המשפיע ביותר על הבטיחות הוא הגורם האנושי - הנהג. כיום, כאשר מרבית כלי הרכב שעל הכביש חדישים ובטוחים, והתשתיות בתנופת פיתוח, עשוי הגורם האנושי למנוע את מרבית התאונות. אותו גורם - מסוכן ובלתי צפוי אך גם בעל תגובות מהירות, אחריות וחושים חדים - הוא לעתים קרובות ההבדל בין מצב מסוכן לבין תאונה קטלנית.

עם הסיבות לתאונות התלויות בנהג נמנות מיומנות נמוכה וחוסר ניסיון, המאפיינים נהג חדש; נהיגה פרועה וחסרת אחריות, לקיחת סיכונים ושאננות - שגם הן נפוצות יותר בקרב נהגים צעירים; חוסר כשירות, המופיעה אצל נהגים קשישים וכאלה הסובלים מבעיות בריאות, כגון ראייה לקויה או תגובה אטית; אי-כשירות זמנית, הנובעת מעייפות (נפוצה אצל נהגי משאיות) או שכרות.

הצעדים הננקטים בתחום זה כוללים רישוי, חקיקה ואכיפה, חינוך והסברה.

רישוי

כדי שנהג יורשה לאחוז בהגה, עליו לעבור בהצלחה בדיקה רפואית, מבחן עיוני ומבחן מעשי. לקבלת רישיון נהיגה לרכב ציבורי או כבד, נדרשים בדיקות ומבחנים נוספים והוכחת ותק על הכביש.
נהגי רכב ציבורי, רכב משא כבד, רכב ביטחון ומסיעי ילדים, שגילם מעל 50, וכל נהג שגילו מעל 65 שנה, חייבים בחידוש רישיון בכל שנתיים (במקום עשר שנים), המותנה בעמידה בבדיקת ראייה ובריאות.

"נהג חדש"

התקנות הנוגעות לנהגים חדשים נולדו לאחר שנמצא כי נהגים חסרי ניסיון הם קבוצת סיכון עיקרית בקרב המעורבים בתאונות דרכים. משמעות התקנות היא, למעשה, הענקת רישיון נהיגה "על תנאי" למשך שנתיים, שבהן חלות על הנהג הגבלות שונות, המאפשרות מעקב ואכיפה קפדניים יותר.
נהג חדש חייב לנהוג עם מלווה מבוגר בשלושת החודשים הראשונים, אינו רשאי להסיע יותר משני נוסעים ללא מלווה, וחייב להציג שלט "נהג חדש". רישיונו של נהג חדש אשר יורשע בעבירת תנועה חמורה עלול להישלל, והוא ייאלץ לעמוד שוב במבחני הרישוי.

חקיקה ואכיפה

משרד התחבורה עורך מחקרים, לומד את הנעשה בעולם ומקדם תקנות וחוקים המיועדים להגברת בטיחותם של הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל. אך כדי שתוצאות החקיקה יורגשו בשטח, נדרש מערך הסברה ואכיפה רחב. למרות הגידול בכוח האדם המשטרתי ושכלולם של אמצעי האכיפה הטכנולוגיים, לא ניתן לספק פיקוח מלא על כל נהג, בכל כביש ובכל רגע.
הקמת משטרת התנועה הארצית בשנת 1998 הייתה צעד חשוב לשיפור הבטיחות בדרכים. עד אז עסקה המשטרה באכיפת חוקי התנועה כחלק ממכלול תפקידיה, ללא התמקצעות והתמקדות בנושא חשוב זה. הוכח כי נוכחות מתמדת של שוטרים וניידות בכבישים מעודדת נהיגה זהירה ומפחיתה את מספר התאונות.

היסטוריה של חגורת הבטיחות
 חגורת הבטיחות היא דוגמה להתפתחות הדרגתית של אביזר בטיחות, שעד היום הציל אלפי בני אדם ממוות או מנכות. ההמצאה, שנפוצה בתחילה רק במטוסים, חדרה לארה"ב במהלך שנות ה-60. אוסטרליה הנהיגה חובת חגירה ב-1970, בעקבות מחקרים שנעשו על נפגעי תאונות, וצרפת הצטרפה ב-1973. הנוהג התפשט בהדרגה למרבית מדינות המערב. בדרך כלל החל התהליך בחובת חגירה מחוץ לעיר ולנהג בלבד. עם הצטברות מידע על יתרונות החגורה, הורחבה החקיקה לכל נסיעה, לנוסע שליד הנהג וליושבים מאחור, ובמקצת מהמדינות גם בתחבורה ציבורית, בייחוד בהסעות ילדים. תקנות נפרדות התייחסו לתינוקות ולילדים, שעבורם עוצבו מושבים והתקני בטיחות מיוחדים. בישראל נחקק ב-1975 חוק מיוחד שחייב חגירה בדרכים בינעירוניות. ב-1988 הורחבה חובת החגירה גם בתוך העיר. כיום חלה חובת חגירה בכל רכב ובכל מושב שבו מותקנת חגורת בטיחות.

עודכן לאחרונה: רביעי, 10 אוקטובר 2012 16:04

 

תחבורה יבשתית

הודעות הדובר
שלישי, 28 מרץ 2017
השר כץ: אור ירוק הפך לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט
קרא עוד...השר כץ: אור ירוק הפך לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט
חמישי, 23 מרץ 2017
מעלים הילוך במאבק בתאונות הדרכים. ממחר : קנסות מוגדלים על עבירות תעבורה חמורות המסכנות חיים. הקנס על אי ציות לרמזור אדום 1,500 שקלים!
קרא עוד...מעלים הילוך במאבק בתאונות הדרכים. ממחר : קנסות מוגדלים על עבירות תעבורה חמורות המסכנות חיים. הקנס על אי ציות לרמזור אדום 1,500 שקלים!
שלישי, 21 מרץ 2017
היסטוריה בכרמיאל: השר כץ חנך את נסיעת המבחן הראשונה של רכבת כרמיאל - תל אביב
קרא עוד...היסטוריה בכרמיאל: השר כץ חנך את נסיעת המבחן הראשונה של רכבת כרמיאל - תל אביב
שלישי, 21 מרץ 2017
בעקבות התנאים הפיזיים הקשים משרד הרישוי בחולון יסגר מיום ראשון הבא לתקופה של כ-3 חודשים לצורך שיפוצים נרחבים, שנועדו לשפר את השירות לציבור
קרא עוד...בעקבות התנאים הפיזיים הקשים משרד הרישוי בחולון יסגר מיום ראשון הבא לתקופה של כ-3 חודשים לצורך שיפוצים נרחבים, שנועדו לשפר את השירות לציבור
למעלה