960_rechev
עמוד הביתבטיחות בדרכיםהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא הגוף הממונה על ניהול הפעילויות לקידום הבטיחות בדרכים, ועל תיאום בין הגופים העוסקים בתחום זה. בשנת 2007 הרשות החלה לפעול במתכונת חדשה ועצמאית.

היסטוריה של בטיחות

הצטברות מדאיגה של תאונות קטלניות הביאה בקיץ 1981 להחלטת ממשלה על ייסוד המינהל לבטיחות בדרכים. עד אז, פעלו בתחום זה רק גופים חוץ-ממסדיים כגון המועצה הלאומית למניעת תאונות, שנוסדה ב-1954 ופעלה בעיקר בבתי ספר ("משמרות הבטיחות"), בעידוד נהיגה בטוחה ("נהג זהיר") ובהפעלת מתנדבים ("משקיפי תנועה").
גם המינהל התמקד בתחילה בתחום החינוך, אך החמרת המצב בכבישים חייבה פעולה נמרצת יותר. בשנת 1997 נחקק חוק המאבק הלאומי בתאונות דרכים, שמכוחו הוקמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. עם זאת, סמכויות הרשות לא היו שונות מאוד מסמכויות המינהל שקדם לה, והן הגבילו את כוחה ואת יעילותה.

תפקידי הרשות

הרשות פועלת כגורם יוזם ומתאם בין הגופים המופקדים על הבטיחות בדרכים, וכגוף מקצועי המסייע ומעמיד לרשות הממשלה את האמצעים הנדרשים להגברת הבטיחות, לצמצום התאונות ולהפחתת חומרתן. להלן תמצית תפקידיה העיקריים של הרשות כפי שהוגדרו בחוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (2005):
  • מעקב על תשתית הדרכים ומסילות הברזל בישראל לצורך זיהוי כשלים.
  • מימון פעילויות לבטיחות בדרכים ושיפור תשתיות תחבורה ובטיחות בתחומי הרשויות המקומיות (דרכים עירוניות), בפרט ליד בתי ספר ומקומות ציבוריים, עקב מצבן הגירעוני המתמשך.
  • גיבוש תוכנית רב-שנתית למימוש מטרות החוק וקידום יישומה באמצעות תוכניות שנתיות שיאשר שר התחבורה.
  • פעילויות הסברה בנושא הבטיחות בדרכים, במטרה להעלות את רמת התנהגותו ומודעותו הבטיחותית של הנהג.
  • הקמה והפעלה של מרכז מידע לאומי למחקר וניתוח מגמות בתחום הבטיחות בדרכים, לשם בניית תורה מקצועית בכל התחומים הקשורים לנושא.
  • העברת הלימוד העיוני של תורת הנהיגה והבטיחות בדרכים למערכת החינוך הממלכתי, בפיקוח ובייעוץ של הרשות.
  • ייעוץ לגופים העוסקים בחילוץ ובהצלה של נפגעים בתאונות דרכים, במטרה לתאם, לייעל ולשפר את תפקודם.
  • הגברת אכיפה והרתעה וסיוע לרשויות אחרות העוסקות בכך.
  • ייעוץ לשר התחבורה ולממשלה בתחומי הבטיחות בדרכים, בטיחות הרכב ורישוי נהגים.
דגש על חינוך והסברה
הרשות מתמקדת בגורם האנושי ומשקיעה משאבים רבים בקידום החינוך וההסברה, ובתמיכה במשרד החינוך המפעיל תוכנית לימודים מקיפה מגיל הגן ועד לכיתה י"ב.
הרשות פועלת במגוון ערוצי תקשורת ומנהלת מסעות פרסום המיועדים להעלאת רמת המודעות להיבטים שונים של הבטיחות בדרכים. בין קהלי המטרה שאליהם פנתה הרשות בשנים האחרונות: כלל הנהגים, נהגים צעירים, הורים, ילדים, הולכי רגל, רוכבי אופניים, רוכבי אופנועים ועוד. הרשות מעבירה מסרים ייעודיים במהלך כל השנה, כגון המלצה על בדיקות רכב ונהיגה זהירה בחורף, עצירה להתרעננות בקיץ, תשומת לב לילדים בחופש ועם פתיחת שנת הלימודים.

תחום משתנה ודינמי
הרשות נעזרת בממצאים סטטיסטיים ועוקבת באופן שוטף אחר מאפייני התאונות וסיבותיהן. בהתאם לכך נערכים בכל שנה ניתוחים והערכות של הסיבות העיקריות לתאונות ומוגדרים יעדי הפעילות ומגובשת תוכנית העבודה השנתית.
בשנים האחרונות, בעקבות מספרם הגבוה של הנפגעים הולכי הרגל (למעלה משליש מההרוגים, אחוז גבוה יחסית למדינות המפותחות) הרשות מתמקדת בפעילויות למניעת תאונות בעיר ובאזורי מגורים. בין השאר, הרשות מקדמת שימוש באמצעים למיתון תנועה כגון פסי האטה, ומעגלי תנועה.
בשל התפתחות התחבורה הבינעירונית, הגבירה הרשות את הפעילות בתחום זה. מאמץ מיוחד משקיעה הרשות באכיפת התקנות בתחום הובלת המטענים, מניעת עומס יתר והתמודדות עם הנהגים וחברות ההובלה, שחלקן מפר את התקנות באופן שיטתי משיקולי רווח. הפעילות הנרחבת של הרשות לוותה באכיפה נמרצת עד כדי איום בהשבתת משאיות המעורבות בעבירות, והביאה לשיפור ניכר במצב.

תקינה וחקיקה
טכנולוגיית הרכב בכלל, והבטיחות בפרט, היא תחום דינמי וחדשני, המחייב עירנות מתמדת ותגובה מהירה מצד הגופים האמונים על החקיקה והתקינה בישראל. הרשות מקדמת הליכי חקיקה בנושאי בטיחות, אך גם הם סובלים לעתים מעיכובים ומסירבול בשל אינטרסים כלכליים ואחרים.
הרשות פועלת להגברת האכיפה ולהחמרת הענישה, ובו בזמן, לייעול מערך האכיפה. בין השאר, המליצה הרשות לאפשר ברירת משפט למגוון רחב של עבירות, במטרה להפחית את העומס המוטל על בתי המשפט.
הרשות מקדמת הטמעת חידושים טכנולוגיים שיאפשרו אכיפה נרחבת ויעילה תוך שימוש במשאבי אנוש מועטים יותר, כגון מצלמות תנועה ואמצעים מתוחכמים המאפשרים מעקב אוטומטי אחרי עבירות מהירות ומעבר צומת באור אדום.

עודכן לאחרונה: ראשון, 08 מרץ 2015 14:27

 

תחבורה יבשתית

הודעות הדובר
שלישי, 28 מרץ 2017
השר כץ: אור ירוק הפך לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט
קרא עוד...השר כץ: אור ירוק הפך לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט
חמישי, 23 מרץ 2017
מעלים הילוך במאבק בתאונות הדרכים. ממחר : קנסות מוגדלים על עבירות תעבורה חמורות המסכנות חיים. הקנס על אי ציות לרמזור אדום 1,500 שקלים!
קרא עוד...מעלים הילוך במאבק בתאונות הדרכים. ממחר : קנסות מוגדלים על עבירות תעבורה חמורות המסכנות חיים. הקנס על אי ציות לרמזור אדום 1,500 שקלים!
שלישי, 21 מרץ 2017
היסטוריה בכרמיאל: השר כץ חנך את נסיעת המבחן הראשונה של רכבת כרמיאל - תל אביב
קרא עוד...היסטוריה בכרמיאל: השר כץ חנך את נסיעת המבחן הראשונה של רכבת כרמיאל - תל אביב
שלישי, 21 מרץ 2017
בעקבות התנאים הפיזיים הקשים משרד הרישוי בחולון יסגר מיום ראשון הבא לתקופה של כ-3 חודשים לצורך שיפוצים נרחבים, שנועדו לשפר את השירות לציבור
קרא עוד...בעקבות התנאים הפיזיים הקשים משרד הרישוי בחולון יסגר מיום ראשון הבא לתקופה של כ-3 חודשים לצורך שיפוצים נרחבים, שנועדו לשפר את השירות לציבור
למעלה