משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים
עמוד הביתאודותיעוד ומדיניות משרד התחבורה

יעוד ומדיניות משרד התחבורה

יעוד המשרד
המשרד אחראי לתכנון, פיתוח והסדרה של תשתיות ומערכות תחבורתיות משולבות, בהקפדה על הבטיחות, לקידום שירותי הניידות והלוגיסטיקה, אשר יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית בישראל.
    מרכיבי הייעוד
  • אחריות
  • תכנון, פיתוח והסדרה ("רגולציה")
  • תשתיות ומערכות
  • בטיחות
  • משולבות/ אינטגרטיביות
  • שירותים של ניידות (=היכולת לאפשר לך לבחור איך לנוע) ולוגיסטיקה (= ואיך לשנע משהו מ Door to Door, העברת מטען בכל דרך ) במקום אחד One Stop Shop
  • משפיע על צמיחה כלכלית וצמיחה חברתית (=שילוב חברתי)
מאפייני ענף התחבורה
תפקיד המערכת התחבורתית הנו לקרב בין מוקדי פעילות בארץ ומחוצה לה. מערכת תחבורה מפותחת תורמת רבות לקידום המדינה ולרווחת אזרחיה.
    המאפיינים העיקריים של ענפי התחבורה הנם
  • שימוש בתשתית שרובה ציבורית ואינה סחירה
  • עתירות הון גבוהה בתשתית ובחלק מאמצעי ההסעה (רכבות , מטוסים ואוניות)
  • חוסר התחלקות ההשקעות -פרוייקט נותן את מלא התשואה רק כאשר הושלמה בנייתו
  • השפעות על הכלכלה , החברה ואיכות החיים :תרומה לפעילות המשקית , לחסכון בחיי אדם על - ידי העלאת הבטיחות , לשיפור ניצול משאבי הזמן והפנאי על ידי צמצום הגודש בתשתיות
מאפייני ענפי התחבורה והשפעתם על המשק כולו מחייבים פיתוח של ענפי התחבורה במשולב עם ענפי משק אחרים ומחייבים מעורבות ממשלתית.
    כווני פעולה עיקריים
  • גיבוש מדיניות תכנון תחבורה מערכתי בטווחי זמן שונים והתוויית כווני הפעולה . ויישומה של המדיניות באמצעות נציגי המשרד במוסדות התכנון הסטטוטוריים ברמה הארצית המחוזית והמקומית
  • ביצוע השקעות ומימוש פרוייקטים של תשתית תחבורתית פיזית (כבישים, רכבות, נמלי תעופה וים) כנגזר מהמדיניות ומהתכנון על טווחיו השונים
  • ביצוע שינויים ענפיים מבניים , כגון : פתיחת ענפים והחדרת תחרות -לשיפור רמת השירות והוזלתו. צמצום מעורבות ממשלתית , דה - רגולריזציה במגמה להביא ליתר התייעלות ומתן הזדמנות לפעילות חופשית של כוחות השוק. עידוד הפרטה והגדלת ההשקעה הפרטית בפיתוח תשתיות פיזיות - להגדלת היקף וקצב ההשקעות בענף בפרוייקטים שתשואתם גבוהה
  • שימוש בכלים כגון : היטלי גודש, הגבלות מנהליות ומיסוי שימוש מחד - לריסון ביקושים בעיקר באיזורי ביקוש בשעות השיא, ומאידך- שימוש בכלים של סבסוד ותמיכה לעידוד הביקושים למגזרים מועדפים, כגון: עידוד השימוש בתחבורה הציבורית (אוטובוסים ,מוניות ורכבות) ,תמיכה בתעופה הפנים ארצית לקירוב הפריפריה למרכז וכד'
אנו מצפים כי צעדים אלה יגרמו להפיכת ענף התחבורה ליותר "כלכלי" , להגדלת תרומתו למשק ולחברה, להורדת עלויות והעלאת רמת השירות והבטיחות של מערכות התחבורה.

עודכן לאחרונה: שלישי, 13 מרץ 2012 14:20

 

הודעות הדובר

ראשון, 09 אפריל 2017
בתום סבב דיונים שערך השר כץ: הושגה הסכמה על אסטרטגית רכש חדשה לקו האדום שתאפשר לעמוד בלוח הזמנים המקורי של פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין ת"א
קרא עוד...בתום סבב דיונים שערך השר כץ: הושגה הסכמה על אסטרטגית רכש חדשה לקו האדום שתאפשר לעמוד בלוח הזמנים המקורי של פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין ת"א
שני, 03 אפריל 2017
מהפכה בטיסות הפנים ארציות בישראל: "ארזת לבד?" לא עוד! בידוק ביטחוני עצמאי לטסים בטיסות הפנים ארציות
קרא עוד...מהפכה בטיסות הפנים ארציות בישראל: "ארזת לבד?" לא עוד! בידוק ביטחוני עצמאי לטסים בטיסות הפנים ארציות
שני, 03 אפריל 2017
כביש 531 - חולץ הפקקים של השרון: נפתח לתנועה כביש 531 בקטע רעננה דרום לשני הכיוונים והחיבור של כביש 20 לכביש החוף
קרא עוד...כביש 531 - חולץ הפקקים של השרון: נפתח לתנועה כביש 531 בקטע רעננה דרום לשני הכיוונים והחיבור של כביש 20 לכביש החוף
שלישי, 28 מרץ 2017
השר כץ: אור ירוק הפך לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט
קרא עוד...השר כץ: אור ירוק הפך לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט
למעלה