משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים
עמוד הביתאודותיעוד ומדיניות משרד התחבורה

יעוד ומדיניות משרד התחבורה

יעוד המשרד
המשרד אחראי לתכנון, פיתוח והסדרה של תשתיות ומערכות תחבורתיות משולבות, בהקפדה על הבטיחות, לקידום שירותי הניידות והלוגיסטיקה, אשר יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית בישראל.
    מרכיבי הייעוד
  • אחריות
  • תכנון, פיתוח והסדרה ("רגולציה")
  • תשתיות ומערכות
  • בטיחות
  • משולבות/ אינטגרטיביות
  • שירותים של ניידות (=היכולת לאפשר לך לבחור איך לנוע) ולוגיסטיקה (= ואיך לשנע משהו מ Door to Door, העברת מטען בכל דרך ) במקום אחד One Stop Shop
  • משפיע על צמיחה כלכלית וצמיחה חברתית (=שילוב חברתי)
מאפייני ענף התחבורה
תפקיד המערכת התחבורתית הנו לקרב בין מוקדי פעילות בארץ ומחוצה לה. מערכת תחבורה מפותחת תורמת רבות לקידום המדינה ולרווחת אזרחיה.
    המאפיינים העיקריים של ענפי התחבורה הנם
  • שימוש בתשתית שרובה ציבורית ואינה סחירה
  • עתירות הון גבוהה בתשתית ובחלק מאמצעי ההסעה (רכבות , מטוסים ואוניות)
  • חוסר התחלקות ההשקעות -פרוייקט נותן את מלא התשואה רק כאשר הושלמה בנייתו
  • השפעות על הכלכלה , החברה ואיכות החיים :תרומה לפעילות המשקית , לחסכון בחיי אדם על - ידי העלאת הבטיחות , לשיפור ניצול משאבי הזמן והפנאי על ידי צמצום הגודש בתשתיות
מאפייני ענפי התחבורה והשפעתם על המשק כולו מחייבים פיתוח של ענפי התחבורה במשולב עם ענפי משק אחרים ומחייבים מעורבות ממשלתית.
    כווני פעולה עיקריים
  • גיבוש מדיניות תכנון תחבורה מערכתי בטווחי זמן שונים והתוויית כווני הפעולה . ויישומה של המדיניות באמצעות נציגי המשרד במוסדות התכנון הסטטוטוריים ברמה הארצית המחוזית והמקומית
  • ביצוע השקעות ומימוש פרוייקטים של תשתית תחבורתית פיזית (כבישים, רכבות, נמלי תעופה וים) כנגזר מהמדיניות ומהתכנון על טווחיו השונים
  • ביצוע שינויים ענפיים מבניים , כגון : פתיחת ענפים והחדרת תחרות -לשיפור רמת השירות והוזלתו. צמצום מעורבות ממשלתית , דה - רגולריזציה במגמה להביא ליתר התייעלות ומתן הזדמנות לפעילות חופשית של כוחות השוק. עידוד הפרטה והגדלת ההשקעה הפרטית בפיתוח תשתיות פיזיות - להגדלת היקף וקצב ההשקעות בענף בפרוייקטים שתשואתם גבוהה
  • שימוש בכלים כגון : היטלי גודש, הגבלות מנהליות ומיסוי שימוש מחד - לריסון ביקושים בעיקר באיזורי ביקוש בשעות השיא, ומאידך- שימוש בכלים של סבסוד ותמיכה לעידוד הביקושים למגזרים מועדפים, כגון: עידוד השימוש בתחבורה הציבורית (אוטובוסים ,מוניות ורכבות) ,תמיכה בתעופה הפנים ארצית לקירוב הפריפריה למרכז וכד'
אנו מצפים כי צעדים אלה יגרמו להפיכת ענף התחבורה ליותר "כלכלי" , להגדלת תרומתו למשק ולחברה, להורדת עלויות והעלאת רמת השירות והבטיחות של מערכות התחבורה.

עודכן לאחרונה: שלישי, 13 מרץ 2012 14:20

 

הודעות הדובר

ראשון, 28 מאי 2017
שלב נוסף בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב: מכונת הכרייה הענקית (TBM) השלישית רוזה יצאה הבוקר לדרך ותנוע לאורך ציר ז'בוטינסקי ברמת גן
קרא עוד...שלב נוסף בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב: מכונת הכרייה הענקית (TBM) השלישית רוזה יצאה הבוקר לדרך ותנוע לאורך ציר ז'בוטינסקי ברמת גן
חמישי, 25 מאי 2017
התחרות על קווי הנופש ללרנקה עולה מדרגה. בעוד שבועיים: חברת התעופה הקפריסאית CHARLIE AIRLINES תפעיל טיסות סדירות בין נתב"ג ללרנקה
קרא עוד...התחרות על קווי הנופש ללרנקה עולה מדרגה. בעוד שבועיים: חברת התעופה הקפריסאית CHARLIE AIRLINES תפעיל טיסות סדירות בין נתב"ג ללרנקה
שלישי, 23 מאי 2017
משרד התחבורה הגיש לבית המשפט כתב אישום כנגד חברת אובר בגין הפעלת הסעות בניגוד לחוק
קרא עוד...משרד התחבורה הגיש לבית המשפט כתב אישום כנגד חברת אובר בגין הפעלת הסעות בניגוד לחוק
ראשון, 21 מאי 2017
גידול של 7% במספר הנוסעים בתחבורה ציבורית בישראל
קרא עוד...גידול של 7% במספר הנוסעים בתחבורה ציבורית בישראל
למעלה