משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים
עמוד הביתאודותהכלים למימוש הצמיחה

הכלים למימוש הצמיחה

על מנת לממש את תוכניות הצמיחה, אימץ משרד התחבורה שורה של כלי מדיניות חדשניים. מימושם של צעדים אלה והבשלת הפרויקטים רחבי ההיקף המבוצעים כיום, עתידים להביא לידי שיפור ניכר ברמת השירות בכל תחומי התחבורה.

הכנת תוכניות פיתוח רב-שנתיות

הממשלה אישרה תוכניות פיתוח רב-שנתיות משולבות בתחומי הרכבת והכבישים הבינעירוניים בהיקף תקציבי של מעל 40 מיליארד ש"ח. משרד התחבורה שוקד כעת על הכנת תוכנית השקעות רב-שנתית גם לכבישים העירוניים ולמערכות להסעת המונים.

קידום תוכניות אב

משרד התחבורה מקדם תוכניות אב, שיהוו בסיס להתנעת תהליכי התכנון ולהקדמת זמינות הפרויקטים לביצוע, בהן תוכנית אב לנמלים לשנת 2055, תוכנית אב לשדות תעופה ותוכנית אב למערכות עתירות נוסעים במטרופולין.

בחינת כדאיות כלכלית - נוהל פר"ת

שינוי חשוב נוסף במדיניות המשרד הוא בחינה מדוקדקת של הכדאיות הכלכלית של פרויקטים תחבורתיים, הן ברמה התכנונית והן ברמה הכלכלית. לצורך זה גובש נוהל פרויקטים תחבורתיים 2006 (נוהל פר"ת), מהמתקדמים בעולם, לעריכת בדיקות כדאיות.

הנוהל גובש על ידי ועדת היגוי שכללה מנהלים בכירים ממשרדי התחבורה והאוצר ונציגים מגופים נוספים בתחומי התחבורה ואיכות הסביבה. נוהל פר"ת הוא המדריך הרשמי לבחינת כדאיות הפרויקט למשק הלאומי ולניתוח השפעותיו; הוא מבטיח הקצאה נאותה של משאבים ומסייע בקבלת החלטות לגבי עיתוי הפרויקט וקידומו.

בדיקות הכדאיות שבוצעו עד כה מורות על שיעורי תשואה של 15% ויותר לעומת מחיר הון בשיעור של 7%, אשר משרד האוצר קבע כרף תחתון.

סוגרים את הפערים

סגירת הפער בין הביקוש לתשתיות תחבורה ובין התשתיות הקיימות מחייבת גידול ניכר בהשקעות, הן הציבוריות והן של הסקטור הפרטי. על פי תוכניות מאושרות הנמצאות בשלבים שונים של ביצוע, יושקעו בשנים 2012-2008 כ-54 מיליארד ש"ח בפיתוח התחבורה, לעומת 39 מיליארד ש"ח בשנים 2007-2003 - גידול של 38%!

נתון זה מציין עלייה ניכרת בשיעור ההשקעות בתשתיות תחבורתיות, מכ-1.2% מהתמ"ג בשנת 2006 עד כ-2% בקירוב בשנת 2011. שיעורים אלה חריגים וגבוהים משמעותית מהשיעורים המקובלים במדינות המערב, העומדים בממוצע על אחוז אחד.

מאפיינים חשובים של מדיניות ההשקעות הם עלייה ניכרת במשקל ההשקעות בפרויקטים מסילתיים; העדפה לתחבורה ציבורית ועידוד השימוש בה; והתמקדות בשיפור הבטיחות בדרכים.

עודכן לאחרונה: רביעי, 24 מרץ 2010 12:16

 

הודעות הדובר

שלישי, 21 פברואר 2017
אור ירוק לרכבת הקלה בין חיפה לנצרת הועדה הארצית לתכנון ובנייה (הות"ל) אישרה את תכנית משרד התחבורה להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת
קרא עוד...אור ירוק לרכבת הקלה בין חיפה לנצרת הועדה הארצית לתכנון ובנייה (הות"ל) אישרה את תכנית משרד התחבורה להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת
שני, 20 פברואר 2017
במסגרת המאבק בתאונות הדרכים טרנר אייל: בשנה שעברה הושקעו כ-200 מיליון שקלים במוקדי סיכון ובחומש הקרוב יושקעו מיליארד ו-150 מיליון שקלים נוספים
קרא עוד...במסגרת המאבק בתאונות הדרכים טרנר אייל: בשנה שעברה הושקעו כ-200 מיליון שקלים במוקדי סיכון ובחומש הקרוב יושקעו מיליארד ו-150 מיליון שקלים נוספים
ראשון, 19 פברואר 2017
היסטוריה: החלה כריית מנהרות הקו האדום מתחת לאדמת תל אביב וגוש דן
קרא עוד...היסטוריה: החלה כריית מנהרות הקו האדום מתחת לאדמת תל אביב וגוש דן
רביעי, 15 פברואר 2017
אלוף (מיל') דן הראל הוא מועמדם של שרי התחבורה והאוצר לתפקיד יו"ר חברת נתיבי אילון
קרא עוד...אלוף (מיל') דן הראל הוא מועמדם של שרי התחבורה והאוצר לתפקיד יו"ר חברת נתיבי אילון
למעלה