משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים
עמוד הביתאודותהגדלת מעורבות המגזר הפרטי (PPP)

הגדלת מעורבות המגזר הפרטי (PPP)

החל משנות ה-90 מעודד משרד התחבורה את מעורבותו של המגזר הפרטי בהקמה ותפעול של פרויקטים תשתיתיים במתכונת PPP) Private-Public Partnership), המשלבת את יתרונות המגזר הפרטי והציבורי ומחלקת את הסיכונים ביניהם. בארץ מקודמים כיום במתכונת זו פרויקטים של תשתיות תחבורה, מים ובינוי בהיקף של כ-7 מיליארד דולר, מתוכם כ-87% בתחום התחבורה - שיעור דומה למקובל בעולם.

פרויקטים אלו מתאפיינים בתרומה כלכלית פוטנציאלית משמעותית למשק, אך גם בהיקף השקעה גדול ובמורכבות הנדסית ותפעולית רבה. יש להניח כי ללא שיתוף המגזר הפרטי, ספק רב אם הם היו מגיעים לכלל ביצוע במסלול הרגיל (התקציבי) על ידי המדינה באותן מהירות ויעילות.

בין הפרויקטים הבולטים ניתן לציין את כביש חוצה ישראל, שבוצע בהשקעה כוללת של 1.2 מיליארד דולר במתכונת BOT) Build, Operate, Transfer). הכביש תרם לקיצור ניכר בזמני הנסיעה בין צפון הארץ לדרומה, והפחית את הגודש בכבישי האורך באזור המרכז.

שני פרויקטים מרכזיים נוספים הם מערכות הסעת המונים בירושלים ובמטרופולין תל-אביב. בשני הפרויקטים כבר נבחר זכיין לביצוע הפרויקט בטכנולוגיה של רכבת קלה. בירושלים הסתיימו עבודות התשתית והחלה עבודת הזכיין על קווי הרכבת הקלה עצמם; במטרופולין תל-אביב נבחר זכיין והעבודות צפויות להתחיל במהלך 2008. ההשקעה הכוללת בשני הפרויקטים עומדת על כ–13 מיליארד ש"ח.

פרויקטים אלה ואחרים הביאו לגידול ניכר בהיקף ההשקעות לפיתוח תשתיות התחבורה, הן באמצעות השקעה ציבורית ישירה והן באמצעות המגזר הפרטי, מ-4.5 מיליארד ש"ח לשנה בסוף שנות ה-90 ל-8.5 מיליארד ש"ח בממוצע בשנים 2006/07. על אף כל אלה, קיים עדיין פיגור בפיתוח תשתיות התחבורה. לסגירת הפערים יידרש המשך ההשקעות והגדלתן גם בשנים הבאות, תוך הרחבת מעורבותו של המגזר הפרטי.

פרויקטים קיימים

כביש מס’ 6 (קטעים 12-17): 90 ק"מ של כביש מתקדם בהשקעה כוללת של מעל 5 מיליארד ש"ח. הפרויקט הראשון שבוצע בארץ בשיטת BOT, ואשר מופעל ומתוחזק בהצלחה על ידי זכיין פרטי.

פרויקטים בביצוע

כביש רוחב 431: פרויקט בהיקף של כ-2 מיליארד ש"ח, שביצועו החל ב-2005 וצפוי להסתיים בשנת 2008.

כביש מס’ 6 (קטע 18): המשך הכביש באורך 17 ק"מ צפונה עד ליוקנעם. הפרויקט, בהיקף של למעלה ממיליארד ש"ח, מצוי בשלבי ביצוע מתקדמים וצפוי להיפתח במהלך 2009.

מנהרות הכרמל: קישור בין הכניסה המזרחית והדרומית של חיפה ומרכזה, באורך 6.5 ק"מ, מתוכם 4.7 במנהרה. היקף כולל: כ-800 מיליון ש"ח.

רכבת קלה בירושלים: הקו הראשון, באורך 14 ק"מ, מצוי בשלבי ביצוע מתקדמים לאחר השלמת עבודות התשתית. היקף כולל: כ-3 מיליארד ש"ח. נסיעת הבכורה צפויה ב-2010.

רכבת קלה במטרופולין תל אביב: עבודות התשתית לקו הראשון, באורך 22 ק"מ (כ-10 ק"מ במנהרה) בעיצומן, ובקרוב יתחילו עבודות ההקמה. היקף כולל: כ-10 מיליארד ש"ח. נסיעת הבכורה צפויה ב-2013.

הנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב: נתיב בתשלום וכן לתחבורה ציבורית באורך 13 ק"מ. עבודות ההקמה החלו והפתיחה צפויה ב-2010. הזכיין ישלם למדינה תמלוגים בסך 180 מיליון ש"ח.

פרויקטים במכרז

כביש רוחב מס’ 531 ומסילת השרון: פרויקט ייחודי המשלב תשתיות דרך מהירה ומסילה (כולל תחנות). היקף הפרויקט מוערך בכ-3 מיליארד ש"ח. הפרויקט מצוי בשלב RFP (Request for Proposal) של המכרז, שאליו ניגשו ארבעה מתמודדים. הזוכה ייבחר בתחילת 2008 והפרויקט כולו צפוי להיפתח לתנועה בשנת 2012.

עודכן לאחרונה: חמישי, 19 אוגוסט 2010 09:13

 

הודעות הדובר

שלישי, 21 פברואר 2017
אור ירוק לרכבת הקלה בין חיפה לנצרת הועדה הארצית לתכנון ובנייה (הות"ל) אישרה את תכנית משרד התחבורה להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת
קרא עוד...אור ירוק לרכבת הקלה בין חיפה לנצרת הועדה הארצית לתכנון ובנייה (הות"ל) אישרה את תכנית משרד התחבורה להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת
שני, 20 פברואר 2017
במסגרת המאבק בתאונות הדרכים טרנר אייל: בשנה שעברה הושקעו כ-200 מיליון שקלים במוקדי סיכון ובחומש הקרוב יושקעו מיליארד ו-150 מיליון שקלים נוספים
קרא עוד...במסגרת המאבק בתאונות הדרכים טרנר אייל: בשנה שעברה הושקעו כ-200 מיליון שקלים במוקדי סיכון ובחומש הקרוב יושקעו מיליארד ו-150 מיליון שקלים נוספים
ראשון, 19 פברואר 2017
היסטוריה: החלה כריית מנהרות הקו האדום מתחת לאדמת תל אביב וגוש דן
קרא עוד...היסטוריה: החלה כריית מנהרות הקו האדום מתחת לאדמת תל אביב וגוש דן
רביעי, 15 פברואר 2017
אלוף (מיל') דן הראל הוא מועמדם של שרי התחבורה והאוצר לתפקיד יו"ר חברת נתיבי אילון
קרא עוד...אלוף (מיל') דן הראל הוא מועמדם של שרי התחבורה והאוצר לתפקיד יו"ר חברת נתיבי אילון
למעלה