מטרופולין חיפה - תשתיות ובנייה

  • גרסת הדפסה
  • דואר אלקטרוני
חיפה משמשת מוקד כלכלי וחברתי לאזור רחב ידיים, המתאפיין בפיזור אוכלוסייה ובמבנה טופוגרפי המציב קשיים תכנוניים. פיתוח התחבורה בחיפה מתמקד בשיפור הקשר בין חיפה, הקריות והגליל ובשיפור הנגישות בעיר עצמה.

חברת יפה נוף, הכוללת את צוות תוכנית אב לתחבורה במטרופולין חיפה ואת אגף התשתיות התחבורתיות, משמשת הזרוע התכנונית והביצועית של משרד התחבורה במטרופולין חיפה.

החברה מקדמת באינטנסיביות רבה את התכנון והפיתוח של עורקי התחבורה הראשיים, מערך התחבורה הציבורית ומערכת מתקדמת להסעת המונים במטרופולין חיפה.

התפתחות התחבורה בחיפה

מאז 1937 לא נקבעה תוכנית מתאר מאושרת לעיר חיפה. בהיעדר תוכנית מחייבת, התפתחה מערכת התחבורה בעיר ללא ראייה כוללת וללא הקצאת שטחים זמינים לפיתוח עתידי. עקב כך, נוצר מחסור בעורקי תחבורה ראשיים שיוכלו לקלוט את נפחי התנועה הגדלים והולכים.

בשנות ה-60 גובשה לראשונה תוכנית אב לתחבורה במטרופולין חיפה, על ידי צוות תכנית האב המשותף למשרד ולעיריית חיפה. במקביל הוכנו ובוצעו תוכניות פיתוח לרשת העורקית הבסיסית בעיר, בהתאם להמלצות צוות תוכנית האב ובמימון משרד התחבורה והעירייה. קצב התכנון והפיתוח הואץ עם הקמת מינהלת פרויקטים תחבורתיים חיפה, שהפכה בהמשך ל"נתיבי כרמל", שלוחה של חברת נתיבי איילון.

"נתיבי כרמל" הכינה תוכנית אב מעודכנת לתחבורה במטרופולין, אשר ממנה נגזרו תוכנית השקעות, תוכניות לפיתוח תחבורה ציבורית, תוכנית אב לבטיחות ותוכניות לדרכים מהירות פרבריות ולעורקים עירוניים. התקציבים גדלו בהדרגה ממיליוני שקלים בסוף שנות ה-80 לכ-200 מיליון ש"ח בממוצע לשנה בסוף שנות ה-90. המשימות המידיות שעמדו בפני החברה היו סגירת פערים של שנים, בעיקר בתוך העיר ובכניסות אליה. נתיבי כרמל הרחיבה ושדרגה מאות ק"מ של רחובות, הקימה עשרות כיכרות לשיפור הבטיחות, זרימת התנועה וחזות העיר, ובנתה עשרות גשרים, מחלפים ומעברים תת-קרקעיים מתחת למסילות רכבת.

ב-1999 נסגרה חברת נתיבי כרמל ופעילותה הועברה לחברת יפה נוף הנמצאת בבעלות מלאה של עיריית חיפה וממוקדת בצורכי המטרופולין. יפה נוף פועלת במישור התכנוני והביצועי כאחד ומקדמת תוכניות אב ומתאר, תוכניות מפורטות, מערכות תחבורה ציבורית והסעת המונים, כבישים מהירים, עורקים, מנהרות, גשרים ומחלפים ופרויקטים בטיחותיים.

הפרויקטים החשובים של שנות ה-90

מעבר תת-קרקעי ברחוב חיל הים (דולפין): המעבר התת-קרקעי הראשון בארץ מתחת למסילת ברזל בכניסה לשכונת בת גלים, בית החולים רמב"ם ובסיסי חיל הים.

גשר גדוד 22 (הגיבורים): גשר בכניסה הראשית להדר שנחנך בתחילת שנות ה-90 והיה בזמנו הארוך ביותר בארץ (274 מ').

נת"צ ההסתדרות: נת"צ מצומת הקריות (הצ'ק פוסט) ועד צפון מפרץ חיפה, כולל בניית גשר מוטה גור.

ציר רכס הכרמל: הרחבה ושדרוג של הכביש מאוניברסיטת חיפה, דרך אחוזה ומרכז הכרמל, עד סטלה מאריס (כ-10 ק"מ), כולל מחלף אבא חושי.

ציר בר יהודה—חטיבת גולני: ציר כניסה חדש לחיפה, כולל הרחבה ושיפור של הכביש הקיים ובניית גשר גדוד 21 (הזרע), גשר פז ומחלף הקריות.

בר יהודה—נשר (דרך מס' 752): סלילת עורק חדש והרחבת עורק קיים מצומת הקריות (הצ'ק פוסט) ועד בית החרושת נשר (כ-3.5 ק"מ).

רח' פרויד: הרחבת הכביש המהווה את הקשר העיקרי בין רכס הכרמל למערב העיר ומרכז הארץ.

ציר בירם—אינטרנציונל—חנקין: הרחבת עורק מקשר בין הכרמל, נווה שאנן והדר, כולל מינהור צומת.

ציר קריות מערבי: יצירת ציר תנועה חדש בקריות המערביות (קריית מוצקין—קריית ים—קריית חיים—קריית שמואל—חיפה) על ידי סלילת קטעי דרך חדשים, הרחבה ושיפור כביש קיים, בניית גשר והתקנת רמזורים.

חיבור קריות המפרץ והפרדת מסילות וכבישים: שורת פרויקטים של גישור ומינהור מעל מסילת הברזל במפרץ חיפה ומתחתיה, ליצירת קשר בין כל קריות מפרץ חיפה, ולהסרת החיץ שהיה ביניהן. עד כה הושלמו שבע הפרדות מעין אלה.

מנהרות הכרמל: תכנון הפרויקט והכנתו למכרז BOT.

עודכן לאחרונה: שלישי, 17 אוגוסט 2010 11:05

 

מבזקים - מינהל תשתיות

ראשון, 09 מרץ 2014
ההרשמה לתכנית עתידים לניהול תשתיות תחבורה יוצאת לדרך
משרד התחבורה, עמותת ידידי עתידים והפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, קוראים לך להירשם לתכנית הצוערים "עתידים לניהול תשתיות תחבורה" ולהפוך למהנדס ומנהל תשתיות תחבורה בשירות הציבורי.
קרא עוד...
שני, 30 יולי 2012
תקציבי בטיחות ופיתוח תשתיות – עדכון מועד הגשה
מינהל תשתיות ותיאום תחבורתי יבשתי מודיע לכלל הרשויות המקומיות כי מועד הגשת דרישות הרשויות נדחה ל-1 בספטמבר, 2012. מכתב רשמי בנושא נשלח לרשויות המקומיות.
שני, 07 ינואר 2008
פרויקטים תחבורתיים בשיתוף הסקטור הפרטי - PPP- Public Private Partnership
PPP - Public Private Partnership הינה שיטה לביצוע פרויקטים ציבוריים באמצעות שיתוף הסקטור הפרטי. בשיטה זו, שהולכת ותופסת תאוצה בארץ ובעולם, ניתן לבצע פרויקטי תשתית מסוגים שונים כשחלק ניכר מהם מהווים פרויקטים תחבורתיים.
קרא עוד...

סקר - תחבורה יבשתית

פרוייקטים מועדפים לפיתוח בישראל בנושא:
 

סרטונים והדמיות

המטרונית בחיפה והקריות
המטרונית בחיפה והקריות
מכונות שירות אוטומטיות
מכונות שירות אוטומטיות
היתר נהיגה לנהג חדש צעיר
היתר נהיגה לנהג חדש צעיר
נסיעת מבחן
נסיעת מבחן: תחבורה ציבורית VS רכב פרטי
כביש 6 - חוצה ישראל
כביש 6 - חוצה ישראל
בטיחות בהפעלת אופנוע ים
בטיחות בהפעלת אופנוע ים
לכל הסירטונים