תשתיות ותיאום תחבורתי

המטרונית - הדור הבא של התחבורה בחיפה

המטרונית היא מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, אשר תפעל באמצעות אוטובוסים משודרגים, שיסעו בצירים בעלי העדפה ויציעו רמת שירות גבוהה מהמקובל כיום . המטרונית - הדור הבא של התחבורה בחיפה

כמה קוים יפעלו במסגרת מערכת המטרונית והיכן?

מערכת המטרונית תורכב משלושה קווים שנקבעו לאחר סקרים וניתוחי שטח רבים.
הקו הראשון יפעל מאזור צפון הקריות (בסמוך למחנה כורדני לשעבר) דרך כביש 4, שדרות ההסתדרות והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. הקו השני, מקריית אתא למסוף בת גלים דרך שדרות ההסתדרות
והקו השלישי מקרית ים וקריית חיים להדר בחיפה.

מה מייחד את המטרונית מכל אמצעי התחבורה הקיימים היום בחיפה?

המטרונית תפעל על פי עקרונות מקובלים של מערכות -
BRT- BUS RARID TRANSIT , המתאפיינות במפלס שירות גבוה, הנובע, בין היתר, מקיום תדירות נסיעות גבוהה מהמקובל, נוחות ובטיחות, אספקת מידע זמין ואמין ואמינות בשירות. בנוסף, כרטוס משולב ומשותף למספר מפעילים ועלייה וירידה חופשית מכל דלתות המטרונית, יקטינו את זמן הנסיעה באופן משמעותי.
זאת ועוד, מערך של מסופי נוסעים וחניוני חנה וסע, מערכות ניהול צי רכב ובקרה ומתן עדיפות בצמתים. כל אלה יאפיינו את המטרונית ויהפכו אותה לכלי התחבורה הציבורי המהיר היעיל והכדאי ביותר לנסיעה.

מהו למעשה רכב המטרונית ועל איזה עיקרון הוא מופעל?

עם תחילת פעילות המערכת ייכנסו לשירות קרוב ל-100 מטרוניות, רובן כלי רכב בעלי הנעה קונבנציונלית (מנוע דיזל) באורך של 18 מטרים. בנוסף תכלול המערכת כלי רכב בעלי הנעה היברידית (חשמלית-דיזל).
על פי התכנית, יסופק מרבית השירות באמצעות המטרונית הקונבנציונלית וכלי הרכב ההיברידים ישולבו במערכת, תחילה בתור ניסוי, שעל פי תוצאותיו יוחלט אם לשלבם בפעילות השוטפת. כלי הרכב שיבחרו יהיו בעלי עיצוב ייחודי ויכללו בין היתר: דלתות מרובות ורחבות שיאפשרו יציאה וכניסה מהירות, מערכות ניהול צי רכב מתקדמות ומערכות טכנולוגיות מתקדמות.

אילו תשתיות מתוכננות לקום בצירי המטרונית?

העבודות המתבצעות היום בשטח נועדו כולן עבור מעבר של קווי המטרונית. העבודות כוללות הסדרה של מסלולי תחבורה ציבורית באורך של 45 קילומטרים, שישרתו את שלושת קווי המטרונית. בנוסף יוקמו קרוב ל-150 תחנות מטרונית שיכללו, בין היתר, סככות המתנה, מערכות מידע, ריהוט רחוב, מערכת כרטוס ואמצעים לאבטחת שלום הציבור במרבית הצמתים. לאורך מסלול הנסיעה של קווי המטרונית יותקן ציוד התומך במתן העדפה למטרונית.

כיצד באה לידי ביטוי הטכנולוגיה המתקדמת במערכות המטרונית?

ההעדפה בצמתים ומערכת בקרת התנועה, תהיה מחוברת לכל הצמתים ותוכל ללוות תקלות ולטפל בהן במהירות. בנוסף, תוטמע מערכת מידע חדשנית בה ירוכז מידע זמין ונגיש ביחס לכל שירותי מפעילי התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה, וכן יוכל הציבור לקבל תשובות לשאלות המתייחסות לשירותי מספר מפעילים כמו למשל איך מגיעים ממוצא ליעד בדרך הקלה ביותר. השירות יספק מידע בזמן אמת גם בטלפון ובאינטרנט כמובן.

האם המטרונית תהיה נגישה לבעלי מוגבלויות?

העלייה והירידה מהמטרונית יתאפשרו גם לבעלי מוגבלויות. זאת ועוד, בתחנות המטרונית יסומן פס מיוחד לשימוש כבדי ראייה ועיוורים וכל כניסת מטרונית תלווה בציון שם הקו במערכת הכריזה. בתוך המטרונית יוכרז שם התחנה הקרובה ותתאפשר קבלת נתונים גם ע"י שילוט בתחנות, בטלפון הנייד ובאינטרנט.

עודכן לאחרונה: חמישי, 05 דצמבר 2013 12:46

 

על סדר היום

חמישי, 07 אוגוסט 2014
תקציבי בטיחות ופיתוח תשתיות
מינהל תשתיות ותיאום תחבורתי מודיע לכלל הרשויות המקומיות, כי המועד להגשת בקשות באמצעות הטופס המקוון לשנת 2015 הוא מה- 13/08/2014 ועד ה- 23/09/2014. מכתב רשמי בנושא נשלח לרשויות המקומיות.
ראשון, 09 מרץ 2014
ההרשמה לתכנית עתידים לניהול תשתיות תחבורה יוצאת לדרך
משרד התחבורה, עמותת ידידי עתידים והפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, קוראים לך להירשם לתכנית הצוערים "עתידים לניהול תשתיות תחבורה" ולהפוך למהנדס ומנהל תשתיות תחבורה בשירות הציבורי.
קרא עוד...ההרשמה לתכנית עתידים לניהול תשתיות תחבורה יוצאת לדרך
חוברת תנועה ותחבורה

רשימת מסמכי מדיניות והנחיות מטעם המפקח הארצי על התעבורה



התקני תנועה ובטיחות
הוועדה הבין-משרדית לבחינת התקני תנועה ובטיחות

למעלה