משרד התחבורה פועל לקדם תנועת כלי רכב אוטונומיים במדינת ישראל

ההיערכות מחייבת פיתוח מערכות ברמה טכנולוגית מתקדמת ורב מערכתית כמו גם, בניית תשתיות תומכות ושינויים רגולטורים עמוקים. פיתוח כלי רכב  אוטונומיים נמצא בראשיתו, אך טומן בחובו אתגרים רבים ופוטנציאל כלכלי משמעותי.

אחד הנדבכים המרכזיים הוא התקשורת. מערכות אלה אמורות להוות בסיס לפיתוח עתידי של כלי רכב אוטונומיים בעלי בינה מלאכותית שישפיעו רבות על דפוסי חיינו.
בעולם מתקיימת פעילות מחקר ופיתוח ענפה שמטרתה לפתח את האפשרויות לניהול ובקרת תנועה, בקרת בטיחות אקטיבית ושירותי מידע לנהגים ברכב הבנויים על יכולות תקשורת בין כלי רכב V2V – Vehicle to Vehicle ובין כלי רכב לתשתית  V2I- Vehicle to Infrastructure. אם עד היום היו כל השירותים מבוססים על טכנולוגיות תקשורת סלולארית כלומר – Wide Area Networks, הרי שסביבת התקשורת החדשה תהיה מבוססת על DSRC – Dedicated Short Range Communication . באופן ספציפי מדובר על תקשורת בתחום התדרים 5.855 – 5.925 GHz, אשר כיום עדין אינה מאושרת בישראל.

יישומים ושירותים חדשניים אלו יוצרים אפשרויות חדשות, אך גם חושפים את מערכת התחבורה לסיכוני סייבר והפרעות זדוניות אחרות. התפקידים המצופים מרשויות הדרך, ואתגרי הביטחון בתקשורת ואבטחת המידע מחייבים את הממשלה ליזום פעילות מחקר, פיתוח, רגולציה ויישום אשר יגנו על מערכת התחבורה מפני איומים אלו. יש להדגיש כי הסיכונים כוללים גם איומים על מערכות תפעוליות כמו בקרת תנועה, מערכות רמזורים, בקרת תנועת רכבות וכדומה.

לאור האמור, יחידת המדען הראשי תערוך סדנה בנושא מערכות תבוניות מקושרות לתחבורה, תקשורת, בטחון תקשורת והגנת סייבר למערכות אלו. הסדנה תתקיים בשיתוף עם האיחוד האירופי, וישתתפו בה מומחים ממספר מדינות באירופה. המומחים של האיחוד האירופי נבחרו על פי נסיונם בפיתוח מערכות מסוג זה באירופה, בהתייעצות עם המדען הראשי.

הסדנה תתקיים בתל אביב במימון מלא של האיחוד האירופי בחודש מרץ 2016. הסדנה מיועדת להעברת ידע וניסיון אירופי חיוני ליישום מערכות אלה במדינת ישראל.